Konferenzbeiträge & Vorträge

2024

2024. González López, L. & Krieger, S. El contorno entonativo del vocativo final y las implicaciones para su análisis semántico-pragmático. LII Simposio de la Sociedad Española de Lingüística. Madrid, 22. bis 25. Januar. 

2023

2023. Krieger, S. & Kaiser, G.A. Correlating VSO order with subject positioning in Romance 'why'-interrogatives. Going Romance XXXVII. Nijmengen, 30. November – 01. Dezember.

2023. Schmid, S. & Geiss, M. Zur Intonation in Entscheidungsfragen im Kontext von italienischen Herkunftssprechern. XXXVIII. Romanistentag. Universität Leipzig. 24.-27. September.

2023. Schmid, S. & Kaiser, G.A. Correlating VSO order with subject positioning in Romance 'why'-interrogatives. Final FOR2111 workshop. Konstanz, 12.-14. Juni.

2023. Schmid, S. V2 in Italian and Spanish 'why'-interrogatives. V2, or not V2, that is the question: On verb placement in interrogatives. IKER (Bayonne). 6.-8. Juni.

2023. Schmid, S. & Kaiser, G. A.  Un estudio cualitativo de textos paralelos sobre las interrogativas ‘por qué’ en las variedades del español peninsular. XIII. Deutscher Hispanistentag. Universität Graz. 22.-27. Februar. 

2023. Reinhardt, J. & Schmid, S. Un corpus de paraliteratura para el aula de ELE. XIII. Deutscher Hispanistentag. Universität Graz. 22.-27. Februar. (Posterpräsentation)

2022

2022. Schmid, S. & Geiss, M. Intonation of polar questions in German-dominant heritage speakers of Italian. PoLaR Lab Meeting. Arctic University of Norway (Tromsø). 12. September. 

2022. Schmid, S. & Geiss, M. Intonation of polar questions in German-dominant heritage speakers of Italian. GASLA 16. The Norwegian University of Science and Technology (Trondheim). 12.-14. Mai. (Posterpräsentation)

2021

2021. Schmid, S. Examining the vulnerability of the syntax-discourse interface: the role of the methodology in Heritage Italian WHY-interrogatives. Going Romance 2021. University of Amsterdam & VU Amsterdam. 1.-3. Dezember. (online, Posterpräsentation) 

2021. Kaiser, G. A., Weingart, A. & Schmid, S. A qualitative parallel text study on ‘why’-interrogatives in Spanish varieties. Spanish Dialects Meeting V. Universidad de Extremadura (Cáceres). 28.-29. Oktober.

2021. Schmid, S. & González López, L.On vocative positions in Spanish wh-interrogatives: new insights into the left periphery. SLE 2021. online. 30. August - 3. September. (online)

2021. Geiss, M., Gumbsheimer, S., Lloyd-Smith, A., Schmid, S., & Kupisch, T. VOT patterns in the English of Heritage speakers. AILA 2021. University of Groningen. 15.-20. August. (online)

2021. Schmid, S., Weingart, A., Widera, C. & Kaiser, G. A. Word order and information structure in Romance 'why'-interrogatives. V Congresso Internacional de Linguística Histórica. Unicamp. 19.-23. Juli. (online)

2021. Schmid, S. Word order variation in Italian and Spanish 'why'-interrogatives. An empirical study. Fachbereichskolloquium FB Linguistik. Universität Konstanz. 22. Juli. (online)

2021. Schmid, S. & Kaiser, G. A. On word order variation and information structure in Spanish and Italian ‘why’- interrogatives. Incontro della Grammatica Generativa 46. Università degli Studi di Siena. 23.-26. Februar. (online, Posterpräsentation)

2020

2020. Geiss, M. & Schmid, S. VOT bei italienischen Herkunftssprechern in Deutschland. Seminar: Der Erwerb des Italienischen im mehrsprachigen Kontext. Universität Konstanz. 1. Dezember. (online)

2020. Kaiser, G. A. & Schmid, S. On word order variation and information structure in Spanish and Italian ‘why’- interrogatives. RomTel. Università Ca' Foscari di Venezia. 24. November. (invited talk, online)

2020. Reinhardt, J. & Schmid S. CorPara. La paralittérature en tant que corpus pour apprendre le FLE. Baby-TalC2020. Université de Perpignan. 12.-16. Oktober. (online)

2020. Schmid, S. Word order variation in Italian and Spanish ‘why’- interrogatives. StaPs 16. Universität Wien. 25.-26. September. (online)

2020. Geiss, M., Gumbsheimer, S., Lloyd-Smith, A., Schmid, S., & Kupisch, T. VOT in German-dominant heritage speakers of Italian. DGFS 2020. Universität Hamburg. 4.-6. März.

2020. Schmid, S. Word order alternation in Italian and Spanish ‘why’- interrogatives. ConSOLE 28. Universitat Pompeu Fabra Barcelona. 29.-31. Januar.

2020. Schmid, S. & González López, L. Los vocativos en oraciones interrogativas parciales. SEL 2020. Universitat Rovira i Virgili, 21.- 24. Januar.

2020. Schmid, S. Der Status freier und obligatorischer Inversion in Ergänzungsinterrogativsätzen von spanischen und italienischen Herkunftssprechern in Deutschland. XVI. Limes Kolloquium. Universität Mannheim. 6.-7. Februar.

2019

2019. Kaiser, G. A., Schmid, S., & von Heusinger, K. Information structure and subject-verb inversion in Italian and Spanish ‘why’-interrogatives. Workshop on Subject, Topic and Clausal Architecture. Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). 11.-14. November.

2019. Schmid, S. Where is why? – evidence from self-paced reading. CreteLing 3. University of Crete. July 13-26. (Posterpräsentation)

2019. Schmid, S. Subject positions in Spanish why-questions at the syntax-pragmatics interface: experimental evidence. WOSSP 16. Universidad Complutense Madrid. 17.-18. Juni.

2019. Schmid, S. Word order variation in Spanish wh-questions: some experimental evidence.  PhDs in progress. Universität Konstanz, 26. Februar.

2019. Schmid, S. Argumentos, adjuntos e interrogativas parciales. Gramática del Español: la oración. Universidad Castilla-La Mancha (Ciudad Real), 8. Februar. (invited talk)

2019. Schmid, S. Processing complexity und Wortstellungsrestriktionen in spanischen wh-Interrogativsätzen. XV. Limes Kolloquium. Universität Mainz, 25.-26. Januar.

2018

2018. Kaiser, G. A., von Heusinger, Klaus & Schmid, S. Structure and nature of the wh-phrase and word order effects in Romance interrogatives. IX Nereus International Workshop. Morphosyntactic and semantic aspects of the DP in Romance and beyond. Universität Wuppertal, 9. November.

2018. Schmid, S. Der Einfluss semantischer Verbeigenschaften auf die Wortstellung in spanischen wh-Interrogativsätzen. DRV Summer School. Linguistik im Zeitalter der Digital Humanities: generative und kognitive Theorien. LMU München, 4.-7. September.

2018. Schmid, S. La posición del sujeto en las interrogativas en español de los hablantes de herenciaa e inmigrantes en Alemania. LIMES XIV. Universität Konstanz, 23.-24 Februar.